احمد پوراحمد؛ ابراهیم فرهادی؛ مریم سجودی؛ رامین قربانی؛ شاخوان عبدالله حسین
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-19
چکیده
باوجود گذشت بیش از سه دهه از تحقیقات اولیه در مورد تابآوری، هنوز این مفهوم فاقد در فراگیر و عملیاتی در حوزههای مختلف علمی و ازجمله مدیریت سوانح است. بسیاری از تناقضهای موجود بر سر معنای تابآوری از تمایلات شناختی، روشهای متدولوژیک، تفاوتهای مفهومی بنیادی موجود و همچنین دیدگاههایی که بر تحقیق در سیستمهای اکولوژیکی، اجتماعی ...
بیشتر
باوجود گذشت بیش از سه دهه از تحقیقات اولیه در مورد تابآوری، هنوز این مفهوم فاقد در فراگیر و عملیاتی در حوزههای مختلف علمی و ازجمله مدیریت سوانح است. بسیاری از تناقضهای موجود بر سر معنای تابآوری از تمایلات شناختی، روشهای متدولوژیک، تفاوتهای مفهومی بنیادی موجود و همچنین دیدگاههایی که بر تحقیق در سیستمهای اکولوژیکی، اجتماعی یا ترکیبی از هر دو تمرکز میکنند ناشی میشود. شهر تابآور شهری است که ظرفیت تحمل و پذیرش خطر پیش از فروپاشی سیستم را دارد. سیستم این شهر پویا و تغییرپذیر است. در زمان وقوع خطر، تغییرات را جذب میکند و بازهم به حالت تعادل بازمیگردد، این شهر توانایی برگشت به عقب و پذیرش تهدید را دارد. در سالهای اخیر پژوهش در حوزه تابآوری شهری در ایران در مجلات علمیپژوهشی جغرافیایی رو به افزایش بوده است و جامعه دانشگاهی با ضرورت پژوهش در این حوزه آشنا شدهاند. ازاینرو این پژوهش با روش فراتحلیل (روشی سیستماتیک برای نیل به این اهداف با تحلیل آماری یافتههای کمی حاصل از مطالعات مربوط به یک مسئله پژوهشی است) و باهدف شناسایی و دستهبندی مقالات پژوهشی نوشتهشده در حوزه تابآوری شهری در مجلات علمیپژوهشی جغرافیایی نگارش شده است؛ بهطوریکه پس از جستوجو و شناسایی مقالاتی که طی سالهای اخیر مستقیماً به موضوع یادشده پرداختهاند، بافهم رویکردها و ماهیت آنها، به بررسی ساختار مقالات شامل روششناسی، شاخصها، نمونهگیری، روشهای جمعآوری و تحلیل دادهها و نتایج بهدستآمده پرداختیم تا جنبههای مثبت و منفی واکاوی کنیم. نتیجه پژوهشها حاکی از آن است که همه مقالات نوعی نظریه آزمایی بوده و منجر به نظریهسازی نشده است. هرچند که برخی از پژوهشها الگوها و پیشنهادهای بسیار خوب و تازهای را ارائه دادهاند، باتوجهبه ماهیت پژوهشها نمیتوان آنها را در رده پژوهشهای بنیادی و نظریهساز قرارداد.
کرامت اله زیاری؛ فاطمه سادات کهکی؛ رامین قربانی؛ اسحاق خندان
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 68-84
چکیده
رشد هوشمند شهری انطباق نیازهای کالبدی، اجتماعی و اقتصادی کنونی و آینده جوامع شهری با تکیهبر سه مفهوم اختلاط کاربری، دسترسی و تراکم در محیطهای شهری و خلق مکانهایی با ویژگیهای منحصر بهفرد بهمنظور کاهش هزینههای شهرسازی و آسایش شهروندان است. هدف این پژوهش بررسی و قابلیتسنجی وضعیت رشد هوشمند در محدودة منطقة ۵ شهر تبریز ...
بیشتر
رشد هوشمند شهری انطباق نیازهای کالبدی، اجتماعی و اقتصادی کنونی و آینده جوامع شهری با تکیهبر سه مفهوم اختلاط کاربری، دسترسی و تراکم در محیطهای شهری و خلق مکانهایی با ویژگیهای منحصر بهفرد بهمنظور کاهش هزینههای شهرسازی و آسایش شهروندان است. هدف این پژوهش بررسی و قابلیتسنجی وضعیت رشد هوشمند در محدودة منطقة ۵ شهر تبریز است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناختی توصیفی - تحلیلی است. برای انجام این پژوهش ۳ شاخص رشد هوشمند شامل مدیریت کالبدی و حفاظت از فضاهای باز، اختلاط کاربری و شبکة دسترسی و حملونقل موردمطالعه قرار گرفتند. در بخش نخست تحقیق اقدام به سنجش وضعیت توسعة کالبدی منطقة طی سه بازه زمانی ۶۳، ۸۷ و ۹۵ شد. در بخش دوم پژوهش وضعیت اختلاط کاربری اراضی و شبکه دسترسی محلی و ناوگان حملونقل عمومی اتوبوس، تاکسی و مترو و کیفیت شبکه دسترسی مورد ارزیابی قرار گرفت. در فرایند پژوهش از نرمافزارهای Arc Gis وGoogle Earth و همچنین ابزارها و مدلهای تحلیلگر شبکه و Z-scoreاستفاده شد. یافتههای پژوهش نشان می دهد در بعد شاخص اختلاط کاربری، با توجه به کارکرد ناحیهای - منطقه، کاربریهای مسکونی، تجاری و گردشگری و جهانگردی دارای بیشترین حجم اختلاط بودهاند که شاخص نهایی اختلاط با مقدار1/6زیاد ارزیابی شد. در بخش نهایی بهمنظور تعیین وضعیت دسترسی و کیفیت خدمات ناوگان عمومی ازطریق ابزار تحلیل شبکه با درنظرگرفتن فضای فاصلهای منهتن در یک فضای ۵۰۰ متری شعاع دسترسی به مسیرهای ارتباطی در محیط ArcMap مدلسازی شدند که شاخص دسترسی بر اساس مدل تحلیل شبکه در محدودههای چهارگانه اصلی به ترتیب برای تاکسی، اتوبوس و سپس مترو قابل دارای بهترین وضعیت ارزیابی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد مدیریت توسعه کالبدی منطقهی ۵ شهر تبریز با نوسان همراه بوده و توسعه ی کالبدی آن بعد از دهه ۸۷ به بعد روند زایشی به خود میگیرد که بیشترین روند توسعهی آن به سمت فضاهای بیرون از منطقه در محدودهی شرق بوده است.
کرامت الله زیاری؛ رامین قربانی؛ فاطمه سادات کهکی؛ کیوان جمالی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 79-94
چکیده
در دنیای امروز اکثر برنامهریزان و صاحب نظران شهری در تلاش هستند تا با بکارگیری راهبردهای مناسب، مشکل هایی نظیر تمرکزگرایی شدید، نابرابری های منطقه ای و.. را در حوزه های شهری حل کنند که در این میان توجه به توسعه و تقویت شهرهای میانی و شناخت توان ها و قابلیّت های این شهرها میتواند گره گشای بسیاری از مسائل و مشکل ...
بیشتر
در دنیای امروز اکثر برنامهریزان و صاحب نظران شهری در تلاش هستند تا با بکارگیری راهبردهای مناسب، مشکل هایی نظیر تمرکزگرایی شدید، نابرابری های منطقه ای و.. را در حوزه های شهری حل کنند که در این میان توجه به توسعه و تقویت شهرهای میانی و شناخت توان ها و قابلیّت های این شهرها میتواند گره گشای بسیاری از مسائل و مشکل ها باشد. در همین راستا این پژوهش با شناخت توانها و قابلیتهای شهرهای میانی و تدوین اهداف و برنامه ریزی ها در راستای آن سعی دارد ضرورت توجه جدی و اساسی به این شهرها به منظور ساماندهی حوزهه ای شهری را مشخص سازد. این نوشته از نظر هدف، کاربردی ـ توسعه ای و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته است که پس از تشریح نقش و اهمیّت شهرهای میانی در شبکه ی شهری با کمک روش کتابخانه ای و اسنادی، به بررسی توان ها و چالش های حال و پیش روی شهرستان شهریار به عنوان یک شهر میانی و ترسیم هدف ها و راهه ای رسیدن به آن، با استفاده از نظر متخصصان و صاحب نظران می پردازد. بدین منظور برای بررسی موضوع از مدل Meta SWOT استفاده شده است. با بررسی شرایط پس از شناخت و تعیین توانه ا و قابلیّت های شهرستان شهریار و رقبای منطقه ای آن، بر اساس یافته های پژوهش، مؤلفه ی فاصله ی مناسب نسبت به دو کلانشهرِ تهران و البرز، مهمترین مزیت شهریار معرفی شد؛ همچنین زیرساخت های مناسب ارتباطاتی و مسکن مناسب، بالاترین تناسب استراتژیک را دارا هستند. از طرف دیگر مولفه های بهبود و هماهنگی طرح های بالادستی و افزایش سرمایه گذاریِ بخش خصوصی دارای بالاترین قدرت تاثیرگذاری بوده و مؤلفه های فاصلهی مناسب نسبت به تهران و البرز و ایجاد محیط کسب و کار در سطح شهرستان دارای بالاترین درجهی ضرورت می باشند.